Voor mijn werk fiets ik naar een naburig dorp. Ideaal om zo dichtbij huis te werken dat ik lekker op de fiets naar mijn werk kan. Ik doe er een half uur over. Eerst ga ik door een bosrijk gebied, vervolgens een flinke heuvel over en na een klein stukje dalen kom ik in een woongebied. Een beetje doortrappen en ik bereik het winkelcentrum waar ik werk. Met dit heen en weer fietsen heb je toch je uur beweging van de dag alweer bereikt. En ik merk echt verschil in conditie toen ik nog met de auto naar mijn vorige werk ging. Vooral die heuvel beklimmen, wees me erop dat ik er goed aan deed weer iets aan mijn conditie te doen. Terwijl ik die heuvel op zwoegde, werd ik ingehaald door oudere fietsers dan ik. En ook echt met een gemak, waardoor ik me schaamde voor de auto’s die me passeerden. De chauffeurs moeten hebben gedacht: ‘Tjee, die heeft wel een erg slechte conditie! Ze wordt ingehaald door fietsers die wel dertig jaar ouder zijn dan zij!’ Maar hoe vaker ik fietste, hoe beter ik die heuvel opging. Toch bleven andere fietsers me met gemak inhalen. Al snel had ik hun truc door: zij hadden een elektrische fiets!

Populariteit

Tegenwoordig zie je ze steeds vaker. Ik herinner me een reclame van heel lang geleden voor de SpartaMet. Daar is het allemaal mee begonnen, want het is in feite de eerste elektrische fiets in Nederland. Ook best populair, want in 1990 was bijna 20% van alle fietsen die in dat jaar geproduceerd werden een SpartaMet. Toch is het niet te vergelijken met de populariteit van de e-bike nu, want het is al twee jaar lang de meest verkochte fiets in Nederland. Het marktaandeel van dit type fiets is dan ook ruim 40%. Daarna komt de stadsfiets met ruim 30% en tot slot de kinderfiets met een marktaandeel van ruim 10%. Doordat e-bikes vanwege de accu uiteraard duurder zijn dan andere soorten fietsen, beslaan ze zo’n 70% van de totale marktomzet. Als ik het me goed herinner waren de reclames voor de SpartaMet met name gericht op oudere personen. Maar de huidige e-bike heeft een veel grotere doelgroep als afzetmarkt. Zo heb je een elektrische bakfiets waar je kinderen en andersoortige lading makkelijk mee kan vervoeren, en een speed pedelic die ideaal is voor hele lange fietstochten, want je kan er met een volle accu tot 150 kilometer mee afleggen!

Overstag

Steeds meer mensen kiezen dus voor een e bike kopen. Jongeren die een lange afstand moeten afleggen naar school, werknemers die milieuvriendelijker vervoer naar hun werk willen maar niet bezweet willen aankomen en simpelweg alle fietsliefhebbers. Door elke dag naar mijn werk te fietsen, ben ik ook verknocht geraakt aan deze activiteit. Mijn conditie is beter, waardoor ik inmiddels ook in het weekend op de fiets spring om mooie fietstochten te maken. Om daarvan te genieten, ook als ik continu flinke tegenwind heb, heb ik besloten nu zelf ook een e-bike aan te schaffen. Ik heb me eerst goed georiënteerd, want er is behoorlijk wat keuze. Zo moet je bepalen of je een midden-, voorwiel- of achterwielmotor wil en of je hem met name wil gebruiken voor dagelijkse korte ritten of juist recreatieve lange ritten. Ik kijk ernaar uit straks die heuvel net zo makkelijk op te fietsen als mijn medeweggebruikers!